Presentasjon av bildet:
Ved dette bildet har vi forsøkt å illustrere en mobbesituasjon. Ved å tydeliggjøre budskapet har vi lagt fokus på kroppsspråket: Mobberne som tydelig visker, peker og baksnakker og med mobbeofferet fremst i bildet som har et trist ansikt.
Kort analyse av bildet:
På bildet ses en jente. Hun er i tydelig fokus på ansiktsuttrykket hennes viser til at hun er trist ved at munnen henger ned og at øynene er litt slappe. Det ser også ut til at jenta «gjemmer seg» eller prøver skjerme seg fra omgivelsene ved at hun har dratt hetten på jakken godt på og nesten forsvinner inn i den. I bakgrunnen står tre jenter. De har tydelige blikk og kroppsspråk. Den ene av jentene peker på jenta fremst i bildet, mens hun visker til de to andre jentene. Vi kan lese på blikket til jentene at det som viskes er «sjokkerende sladder» ved at hun ene gaper høyt og at de begge gir stygge blikk mot jenta foran på bildet. Dette viser tydelig at de tre bakerste jentene, baksnakker den fremste jenta i bildet. Dersom kroppsspråket hadde vært annerledes, f.eks at jentene hadde pekt på den fremste jenta og smilt, ville bildet hatt et helt annet budskap og mening. Kroppsspråket er altså avgjørende og et grunnleggende element i dette bildet.
Jenta fremst i bildet er fokusert. Hun er stor og tydelig, mens bakgrunnen er mer uskarp og mindre. Disse virkemidlene viser at det er denne jenta som er hovedmotivet og fokuset i bildet. Bakgrunnen, omgivelsene og personene rundt, er noe utydelig. For at disse motivene ikke skal forsvinne helt i bildet og for at jenta fremst i bildet ikke tar for mye fokus har fotografen brukt plassering som et virkemiddel: Jenta er plassert litt på siden slik at jentene bak også kommer godt plassert med i bildet. Man legger derfor godt merke til dem, til tross for at de er uskarpe. Grunnen til dette valget av motivenes plassering kan være fordi motiver er viktige for å fremheve og tydeliggjøre budskapet, og for å sette liv til bildet.
Utsnittet av bildet er slik at man bare ser halve kroppene til jentene (halvtotalt.) Grunnen til dette kan være fordi fotografen ønsker å få med detaljer og tydeliggjøre små motiver. Dette valget av utsnitt viser også til at omgivelsene rundt ikke er like viktig, men personene på bilde og ansiktsuttrykkets deres, noe som ikke er like lett å fremheve dersom bilde er totalt slik at man ser hele kropper. Det er også noen linjer i bildet. Den ene linjen går bak mobberne. Det er et rekkverk som forsvinner ned, rett bak den ene og inn mot midten av bildet. Dette er med på å fremheve mobberne. Denne linjen skiller også mobberne og mobbeofferet fra hverandre, slik at det enda tydeligere ses at de er to forskjellige grupper. Det finnes også linjer gjennom blikkene til personene på bildet. En linje fra mobbernes blikk til mobbeofferet, som viser en form for kontroll, det samme viser linjen fra den pekende hånda til den ene mobberen, mot mobbeofferet. Det er også en linje fra mobbeofferets blikk inn i kameraet, som fanger mottakeren.
Jenta fremst i bildet er fokusert. Hun er stor og tydelig, mens bakgrunnen er mer uskarp og mindre. Disse virkemidlene viser at det er denne jenta som er hovedmotivet og fokuset i bildet. Bakgrunnen, omgivelsene og personene rundt, er noe utydelig. For at disse motivene ikke skal forsvinne helt i bildet og for at jenta fremst i bildet ikke tar for mye fokus har fotografen brukt plassering som et virkemiddel: Jenta er plassert litt på siden slik at jentene bak også kommer godt plassert med i bildet. Man legger derfor godt merke til dem, til tross for at de er uskarpe. Grunnen til dette valget av motivenes plassering kan være fordi motiver er viktige for å fremheve og tydeliggjøre budskapet, og for å sette liv til bildet.
Utsnittet av bildet er slik at man bare ser halve kroppene til jentene (halvtotalt.) Grunnen til dette kan være fordi fotografen ønsker å få med detaljer og tydeliggjøre små motiver. Dette valget av utsnitt viser også til at omgivelsene rundt ikke er like viktig, men personene på bilde og ansiktsuttrykkets deres, noe som ikke er like lett å fremheve dersom bilde er totalt slik at man ser hele kropper. Det er også noen linjer i bildet. Den ene linjen går bak mobberne. Det er et rekkverk som forsvinner ned, rett bak den ene og inn mot midten av bildet. Dette er med på å fremheve mobberne. Denne linjen skiller også mobberne og mobbeofferet fra hverandre, slik at det enda tydeligere ses at de er to forskjellige grupper. Det finnes også linjer gjennom blikkene til personene på bildet. En linje fra mobbernes blikk til mobbeofferet, som viser en form for kontroll, det samme viser linjen fra den pekende hånda til den ene mobberen, mot mobbeofferet. Det er også en linje fra mobbeofferets blikk inn i kameraet, som fanger mottakeren.
Bilde 2

Presentasjon av bildet:
Ved dette bildet har vi forsøkt å vise en jente som er oppgitt over leksene. I forgrunnen på bildet, ved siden av jenta, er det stable en bunke med store, tykke bøker. Tanken ved dette var for å vise at jenta har mye arbeid å gjøre og for å fremheve hvorfor hun er oppgitt. Samme effekt skal også pennen og den oppslåtte boken foran henne ha. Bakgrunnen er et bibliotek. Grunnen til at bilde ble tatt nettopp her er fordi det er et sted hvor mange ofte studerer. Da vil det kanskje være lettere for personen som ser på bildet å assosiere seg med jenta, fordi han eller hun kanskje har sittet på et lignende sted for å jobbe med skolearbeidet. Personen vil altså kjenne seg igjen i hennes situasjon og identifisere seg med henne.
Kort analyse av bildet:
En jente sitter ved et bord og lener hodet mot den venstre hånden sin. Blikket hennes stirrer ut i luften. Hun rynker litt på øyenbrynene sine og munnen henger nedover. Hun ser tydelig oppgitt ut. I den høyre hånden holder hun en blyant og det er en bunke bøker stablet på bordet ved siden av henne. En bok er også oppslått foran henne, det ser ut som hun leser og skriver notater fra denne boken. I og med at hun er ung er det nok skolearbeidet hun sitter med. Det ser altså ut som om hun er oppgitt over leksene og situasjonen hun er i. Det at blikket hennes henger ut i luften kan vise til at hun ikke er helt konsentrert med arbeidet, men kanskje tenker på noe annet. Vi kan ikke se hva det er blikket hennes er festet til.
Bildet ser veldig ryddig og systematisk ut. Dette skyldes nok de rette linjene som går i bildet. En linje er den øverste hyllen på bokhyllen. Det oransje og tydelige boret lager en linje nederst i bildet. Bøkene som er stablet på bordet kan også være en linje. De kan også virke som en slags kontrast, fordi de ligger så uryddig. De bryter derfor litt med de andre ryddige og systematiske linjene.
Jenta er veldig godt plassert i dette bildet. Hun er litt på siden slik at andre viktige elementer som er med på og fremheve bildet også sytes godt (som f.eks bøkene og bokhyllen.) Det går også en linje gjennom jenta. Linjene i bildet går ca. slik:
Ved dette bildet har vi forsøkt å vise en jente som er oppgitt over leksene. I forgrunnen på bildet, ved siden av jenta, er det stable en bunke med store, tykke bøker. Tanken ved dette var for å vise at jenta har mye arbeid å gjøre og for å fremheve hvorfor hun er oppgitt. Samme effekt skal også pennen og den oppslåtte boken foran henne ha. Bakgrunnen er et bibliotek. Grunnen til at bilde ble tatt nettopp her er fordi det er et sted hvor mange ofte studerer. Da vil det kanskje være lettere for personen som ser på bildet å assosiere seg med jenta, fordi han eller hun kanskje har sittet på et lignende sted for å jobbe med skolearbeidet. Personen vil altså kjenne seg igjen i hennes situasjon og identifisere seg med henne.
Kort analyse av bildet:
En jente sitter ved et bord og lener hodet mot den venstre hånden sin. Blikket hennes stirrer ut i luften. Hun rynker litt på øyenbrynene sine og munnen henger nedover. Hun ser tydelig oppgitt ut. I den høyre hånden holder hun en blyant og det er en bunke bøker stablet på bordet ved siden av henne. En bok er også oppslått foran henne, det ser ut som hun leser og skriver notater fra denne boken. I og med at hun er ung er det nok skolearbeidet hun sitter med. Det ser altså ut som om hun er oppgitt over leksene og situasjonen hun er i. Det at blikket hennes henger ut i luften kan vise til at hun ikke er helt konsentrert med arbeidet, men kanskje tenker på noe annet. Vi kan ikke se hva det er blikket hennes er festet til.
Bildet ser veldig ryddig og systematisk ut. Dette skyldes nok de rette linjene som går i bildet. En linje er den øverste hyllen på bokhyllen. Det oransje og tydelige boret lager en linje nederst i bildet. Bøkene som er stablet på bordet kan også være en linje. De kan også virke som en slags kontrast, fordi de ligger så uryddig. De bryter derfor litt med de andre ryddige og systematiske linjene.
Jenta er veldig godt plassert i dette bildet. Hun er litt på siden slik at andre viktige elementer som er med på og fremheve bildet også sytes godt (som f.eks bøkene og bokhyllen.) Det går også en linje gjennom jenta. Linjene i bildet går ca. slik:
Slik som bilde 1 har dette bilde også et relativt nært utsnitt av jenta (halvtotalt.) Tanken bak dette valget kan også være den samme: Å legge fokus på blikk og kroppsspråk, som her er viktig for å få frem at hun ikke trives med arbeidet, men er oppgitt og lei.
Gode virkenidler er med på å få frem budskapet i bildet. Det er også en god balanse mellom forgrunn og bakgrunn Farger, motiv og objekter er like og passer til hverandre. Bruk av lys og kontraster kunne vært brukt bedre og markerer seg ikke spesielt i dette bildet. På den andre siden trengs ikke disse virkemidlene for å få fremheve budskapet i bildet, fordi det er god bruk av andre virkemidler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar